Profilaktyka‎ > ‎Stop cyberprzemocy‎ > ‎

Zarządzenie dyr. ZSP Prusy 3/2016 z 22.03.2016 r. w sprawie procedur postępowania - przypadki cyberprzemocy

                                                                                                      

Zarządzenie 3/2016

 

Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych w Prusach

 

w sprawie procedur postępowania nauczycieli w sytuacji ujawnienia w szkole przypadków cyberprzemocy

  

Na podstawie art. 33 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 IX 1991 r. z późniejszymi zmianami wprowadzam procedury postępowa

 

W przypadku, gdy zostaje w szkole zgłoszony przypadek cyberprzemocy należy podjąć następujące działania:

 

§ 1

Ustalić okoliczności zdarzenia.

 

  1. Wszystkie przypadki przemocy, a więc także przemocy z wykorzystaniem mediów elektronicznych, powinny zostać właściwie zbadane, zarejestrowane  i udokumentowane.
  2. Jeśli wiedzę o zajściu posiada nauczyciel, który nie jest  wychowawcą, powinien przekazać informację wychowawcy klasy, który informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora.
  3. Pedagog szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą powinni dokonać analizy zdarzenia i zaplanować dalsze postępowanie.
  4. Do zadań szkoły należy także ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków.
  5. Na etapie zabezpieczania dowodów i ustalania tożsamości sprawcy cyberprzemocy w procedurze interwencyjnej bierze udział nauczyciel informatyki.

 

§ 2

Zabezpieczyć dowody.

 

  1. Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone
    i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.
  2. Sprawdzić, czy  ofiara cyberprzemocy potrafi wskazać sprawcę  bądź przynajmniej ma przypuszczenie, kto może nim być.
  3. Gdy ustalenie sprawcy nie jest możliwe, należy skontaktować się z dostawcą usługi w celu usunięcia z sieci kompromitujących lub krzywdzących materiałów.
  4. W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie udało się, ustalić należy bezwzględnie skontaktować się z policją.
  5. Zabezpieczenie dowodów. Wybrane przypadki:

a)      Telefon komórkowy. Nie należy kasować wiadomości. Wszystkie wiadomości tekstowe jak i nagrane na pocztę głosową należy zapisywać w pamięci telefonu.

b)      Komunikatory. Jeśli serwis na to pozwala, to należy zapisać rozmowę (włączyć archiwizowanie rozmów). Rozmowę można również skopiować, wkleić do edytora tekstu, zapisać i wydrukować.

c)      Strony serwisów społecznościowych, www, czat. Można wykonać kopię ekranu (Ctr+PrintScr), wkleić ją do edytora tekstu, zapisać i wydrukować.

d)     E-mail. Można wydrukować wiadomość, przesłać ją do nauczyciela lub pedagoga, który zajmuje się ustaleniem okoliczności zajścia. Nie należy kasować wiadomości. Zachowanie całości wiadomości, pozwala na ustalenie jej pochodzenia.

 

§ 3

Podjąć działania wobec sprawcy cyberprzemocy.

Gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły, pedagog szkolny pełniący w szkole rolę koordynatora działań wychowawczych wobec uczniów wymagających szczególnej uwagi powinien podjąć dalsze działania:

 

  1. Przeprowadzić rozmowa z uczniem-sprawcą przemocy o jego zachowaniu.
  2. Powiadomić rodziców sprawcy i omówić z nimi zachowania dziecka.
  3. Objąć sprawcę opieką psychologiczno-pedagogiczną, w uzasadnionym przypadku można w toku interwencji zaproponować uczniowi (za zgodą rodziców) skierowanie do specjalistycznej placówki i udział w programie terapeutycznym.

 

§ 4

Podjąć działania wobec ofiary cyberprzemocy.  Umożliwić wsparcie psychiczne.

 

  1. Uczeń będący ofiarą cyberprzemocy powinien otrzymać poradę, jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania.
  2. Po zakończeniu interwencji należy monitorować sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocowe, bądź odwetowe ze strony sprawcy.
  3. Rodzice dziecka będącego ofiarą cyberprzemocy powinni być poinformowani
    o problemie i otrzymać wsparcie i pomoc ze strony szkoły. W rozmowie z nimi pedagog lub wychowawca przedstawiają kroki, jakie zostały podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanemu uczniowi, a także, jeśli to wskazane, zaproponować rodzicom i dziecku pomoc specjalisty (psychologa, pedagoga).

 

§ 5

Sporządzić dokumentację z zajścia.

 

  1. Pedagog szkolny zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej ·z rozmów ze sprawcą, poszkodowanym, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia. Dokument powinien zawierać datę i miejsce rozmowy, personalia osób biorących w niej udział i opis ustalonego przebiegu wydarzeń.
  2. Jeśli rozmowa przebiegała w obecności świadka (np. wychowawcy), powinien on podpisać notatkę po jej sporządzeniu.
  3. Jeśli zostały zabezpieczone dowody cyberprzemocy, należy je również włączyć do dokumentacji pedagogicznej (wydruki, opis itp.).

 

 

§ 6

 

Dyrektor szkoły pisemnie powiadamia sąd rodzinny o sprawie w sytuacji,  gdy:

 

1) Rodzice sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania lub gdy do szkoły napływają informacje o innych przejawach demoralizacji dziecka;

2) Szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki wychowawcze (rozmowa z rodzicami, konsekwencje regulaminowe wobec ucznia, spotkania z pedagogiem itp.), a ich zastosowanie nie przynosi pożądanych rezultatów.

3) Dany przypadek cyberprzemocy wiąże się z naruszeniem prawa (np. groźby karalne, propozycje seksualne, publikowanie nielegalnych treści itp.)

 

§ 7

 

Procedura jest wdrażana w życie w momencie oficjalnego zgłoszenia zjawiska cyberprzemocy przez jej ofiarę (ucznia bądź jego opiekuna prawnego)

 

§ 8

 

Procedura obowiązuje do czasu aktualizacji Szkolnego Programu Wychowawczego.

 

Comments